I juli 2019 åbner metrolinjen Cityringen

Cityringen vil med sin 15,5 kilometer lange underjordiske tunneler forbinde København H, Indre By, Østerbro, Nørrebro, Vesterbro og Frederiksberg. Den nye metrolinje får 17 underjordiske stationer, og på to af stationerne, Frederiksberg og Kongens Nytorv, kan du skifte til de eksisterende metrolinjer.

Hurtigt gennem byen
Metroen vil ligesom den eksisterende metro have hyppige afgange og køre uden en egentlig køreplan. Gennemsnitsfarten vil være 40 kilometer i timen inklusiv stop på stationerne. Det vil tage 24 minutter at køre hele Cityringen rundt, og da metrotogene kører i begge retninger, vil den tidsmæssigt længste tur mellem Københavns H og Skjolds Plads tage 12 minutter. 

I slutningen af 2019 bliver Cityringen suppleret af Nordhavnslinjen, og i 2023 åbner Sydhavnslinjen.

Se, hvor langt byggeriet er nået

Største anlægsprojekt i 400 år

Cityringen koster 22,2 milliarder kroner. Det er mange penge, men anlæggelsen af Cityringen er faktisk det største anlægsprojekt i Hovedstaden, siden Christian d. 4. anlagde Christianshavn i 1600-tallet.

Med Cityringen får Hovedstaden 17 nye byrum, når stationsforpladserne bliver en del af byens forskellige kvarterer. Byrummene vil variere i deres udformning, så de afspejler lokalområdet. 

Sådan bygger vi en metrolinje

Nye stationer - ny arkitektur
Den nye metro bliver anlagt efter de samme principper som den eksisterende metro, men der sker også fornyelser. De nye stationer får et mere individuelt udtryk med forskellige farver og materialer på stationerne.  

Se de nye stationer

Langt flere får adgang til metro

Når Cityringen åbner, vil 85 procent af københavnerne få under 600 meter til en metro- eller togstation. Langt de fleste københavnere får derfor mindre end 10 minutters gang til en station, og det vil sandsynligvis ændre det trafikale rejsemønster i det centrale København. Færre vil benytte bus, og busnettet vil blive tilpasset metroen. I 2019 forventes det, at 130 millioner passagerer vil rejse i den samlede metro.

Se passagertal for de nye metrolinjer

Metroen skaber udvikling
I hele byggeperioden er det Metroselskabets forventning at skabe 25.000 årsværk. Det svarer til 1200-1500 jobs direkte relateret til byggeriet og 2.500-3.000 jobs i afledt effekt hos underleverandører og i serviceerhverv om året.

Målet i anlægsperioden er, at 5-7 procent af de timelønsansatte på byggepladserne er lærlinge.

Metroen er også med til at udvikle byen. Jorden fra Cityringens stationer, tunneler og skakte fragtes fra byggepladserne og bliver placeret i Københavns nye bydel, Nordhavn.

En miljøvenlig metro

Byggeriet af Cityringen sker med størst muligt hensyn til miljøet og byggepladsernes naboer. Miljøvenlige løsninger er indtænkt i valget af materialer og anlægsmetoder. Til stationer og tunneler vælges ”grøn beton”, der blandt andet består af restprodukter. Vegetabilske og let biologisk nedbrydelige hydraulikolier og fedt vil blive brugt til udførelse af borearbejde.

Når Cityringen er færdigbygget, vil metrolinjen være med til at forbedre luftmiljøet i byen og bidrage til at mindske CO2-udslippet. Metroen er nemlig den mest miljøvenlige transportform i hovedstaden næst efter cyklen.

Når en person kører en kilometer med metroen, bliver der udledt 52 gram CO2 per personkilometer. Tilsvarende udledes der 225 gram CO2 per personkilometer i bil.

Læs mere om metrobyggeriet og miljøet