Verdens bedste metro

Metroen kører døgnet rundt - alle ugens dage

Med ned til to minutter mellem de førerløse tog og en høj driftsikkerhed er Metroen i København flere gange blevet kåret som verdens bedste.

Metroen er en bæredygtig, hurtig og sikker måde at komme rundt i København, og dagligt rejser omkring 180.000 passagerer med Metroen. Siden åbningen i 2002 har over en halv milliard passagerer rejst med Metroen.

I 2019 bliver Metroen udvidet med Cityringen. Med Cityringen kommer der 17 nye stationer i det centrale København, og desuden udvides metronettet mod Nordhavn og Sydhavn.

Læs om de nye metrolinjer

Togene

Københavns hurtigste transportform

Et metrotog har en tophastighed på 80 kilometer i timen, og med stop bliver gennemsnitsfarten 40 kilometer i timen gennem byen. Målt på gennemsnitsfart er metroen dermed Københavns hurtigste transportform.

Passagererne har været i centrum i designprocessen. Hvert tog har plads til 300 passagerer, og hensynet til passagerer i kørestol eller med barnevogne har haft høj prioritet.

Togene er designet med fokus på funktionalitet og holdbarhed. Togene er lette at vedligeholde og rengøre. Det er åbent, rummeligt og gulvet er holdt frit. Paneler er udformet uden skarpe hjørner og fremspring, og sæderne er hængt op på væggen.


Stationerne

Metroens stationer er præget af enkelthed og stramhed i linjerne

Metroen er designet ud fra tre nøgleord: Funktionalitet, enkelthed og klart formsprog. Dette gælder også metroens 22 stationer. Stationerne er bl.a. udført i stål, glas og granit og er udformet, så de ikke dominerer bybilledet.

Ni stationer er tunnelstationer, mens 13 af stationerne er placeret over jorden. På stationerne har man prioriteret fremkommelighed, lysindfald og overblik.


Miljø

Metroen er den mest miljøvenlige transportform i hovedstaden efter cyklen

Miljøhensyn og energirigtige løsninger er indtænkt i udformningen af både tog, stationer og baneanlæg. 

Fx er metroens stationer så vidt muligt placeret højere end de mellemliggende strækninger, så togene sparer energi ved at accelerere nedad og bremse opad. Når togene bremser, omsættes bremseenergien desuden til strøm, der sendes ud i Metroens strømsystem.

Når du kører med Metroen, udleder du i gennemsnit cirka 52 gram CO2 per kørt kilometer. Vælger du i stedet at køre i en nyere bil, udleder du omkring 225 gram CO2 per kørt kilometer.


Mere om Metroen...

Metrodrift er fuld af tal og statistik. Læs om passagertal, driftsstabilitet og kundetilfredshed..


Metroen er førerløs og styres af et fuldautomatisk styresystem. Systemet sikrer Metroens hyppige drift, øger sikkerheden og minimerer risikoen for menneskelige fejl.


Sikkerhed og tryghed er på forskellige måder tænkt ind i metroens udformning og materialer. Læs bl.a. om brandsikring, beredskab og sikkerhedsudstyr.


At bygge en metro er et omfattende planlægnings- og anlægsarbejde, og det kræver mange års forberedelse, før man kan tage første spadestik og mange år endnu, før en færdig bane står klar. Læs om processen, der begyndte i 1992.