DIN SIKKERHED ER VIGTIG FOR OS!

Din sikkerhed er vigtig for os. Derfor vil vi gerne informere dig om vores politik for beskyttelse af personlige oplysninger. Her kan du læse om, hvordan vi behandler de personlige oplysninger, du måtte have givet til os. Du kan læse vores Politik om beskyttelse af personlige oplysninger her​

Du kan læse vores Politik om beskyttelse af personlige oplysninger her​ LUK

5. marts 2019

Metroens ejerkreds testede Cityringens førerløse tog

I dag blev Cityringen testkørt af Statsministeren, Københavns overborgmester, Frederiksbergs borgmester samt Transport-, bygnings- og boligministeren. Turen gik fra Cityringens kontrol- og vedligeholdelsescenter til den kommende metrostation på Enghave Plads og videre frem mod Gammel Strand station.

En mindre delegation af Metroselskabets ejerkreds fik i dag muligheden for en testtur på hovedstadens kommende metrolinje, Cityringen (M3). Turen gik fra Cityringens kontrol- og vedligeholdelsescenter nær Fisketorvet til stationen på Enghave Plads og forbi stationerne på København H og Rådhuspladsen frem mod den kommende metrostation på Gammel Strand.

”Cityringen er en kæmpe gevinst for os alle sammen. Metroen betyder smidig trafik og er en del af vores alles fælles vision, nemlig at bekæmpe støj, luftforurening og skabe et bedre miljø. Og det betyder alverden for de udbygningsplaner, der er for København”, sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen i en kort tale, inden han steg ombord på det nye, førerløse tog.

Metroen er populær, og sidste år kom der 2,5 pct. flere passagerer end forudsat - i en tid, hvor færre generelt bruger kollektiv transport.

På turen i byens kommende metrolinje M3 passerede delegationen den nye metrostation København H, der med Cityringen vil overhale Nørreport som landets mest travle station med 150.000 påstigere i døgnet. Åbningen af Cityringen vil i de kommende år drive en markant positiv udvikling inden for kollektiv transport. 

”Nu åbner der snart en fantastisk gave til københavnere og alle, der besøger vores dejlige by. Vi får vores by tilbage med dejlige grønne pladser i stedet for byggefelter bag hegn – og Cityringen vil give en hel ny måde at færdes i byen og bringe os tættere sammen i hele København”, siger Københavns overborgmester, Frank Jensen (S).  

Med åbningen af Cityringen (M3) vil metroen på få år fordoble sit passagertal, som sidste år var på knap 65 mio. passagerer. Cirka et halvt år efter åbningen af Cityringen, ventes Nordhavnslinjen at kunne slå dørene op for passagerer. Nordhavnslinjen (M4) vil i første omgang tilføre metrosystemet to ekstra stationer, og i 2024 kobles Sydhavnsmetroens fem stationer på M4.

Når Cityringen, Nordhavnsmetroen og Sydhavnsmetroen er færdige, står vi med et stærkere og mere effektivt kollektiv trafiknet i hovedstaden, der vil være et endnu bedre alternativ til bilen i de tættest bebyggede områder. Det vil medvirke til at mindske trængslen, begrænse luftforureningen, og så vil byen bedre kunne rumme den store efterspørgsel efter flere boliger. Anlæggelsen af metroen er en rigtig stor gevinst for hovedstaden – både for rejsende, der bor i byen, og for dem, der kommer på besøg", siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

På Frederiksberg medfører Cityringen, at Frederiksberg station vil blive landets femte største station, målt i passagertal. Borgmesteren glæder sig over, at Cityringen tilfører kommunen nye stationer og forbindelser til resten af hovedstaden.

”På Frederiksberg er vi glade for det kæmpe løft, Cityringen vil give den kollektive trafik i hele hovedstaden. Det bliver en stor og festlig dag, når vi indvier Cityringen endeligt til sommer og en markant milepæl i bestræbelserne på en både bæredygtig og brugervenlig trafik. Samtidig skal vi også se fremad og arbejde for endnu mere metro i fremtiden,” siger Jørgen Glenthøj, borgmester i Frederiksberg Kommune.

Dagens testkørsel markerer, at Cityringens åbning nærmer sig. Til april rundes en vigtig milepæl på projektet, og testkørslerne ventes derefter at kunne optimeres, så det ligner almindelig metrodrift. En forventet åbningsdato ventes at blive meldt ud efter at selskabet har vurderet, om de planlagte milepæle i slutningen af marts og april er opnået.

Det er dog først, når den uafhængige assessor har vurderet, at sikkerheden er i orden, og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har givet den endelige tilladelse til at køre med passagerer, at åbningstidspunktet endeligt kan bekræftes. Denne tilladelse vil først foreligge kort før selve åbningstidspunktet. 

Fakta
Cityringen er 15,5 kilometer lang (to tunnelrør hele ringen rundt), og har 17 underjordiske stationer, som forbinder Østerbro, Nørrebro, Frederiksberg, Vesterbro og City.

Cityringen har sat sit præg på Hovedstaden gennem snart 10 år. Lov om en Cityring blev vedtaget i Folketinget i 2007. Herefter blev der gennemført borgerhøringer og VVM-proces. Adskillige kilometer forsyningsledninger- og rør (kloak, telefon, el, gas m.m.) blev i årene 2008-2010 flyttet rundt for at give plads til at anlægge metrostationerne under byen. I perioden 2008-2011 var Københavns Museum desuden koordinator på det største arkæologiske udgravningsprojekt i Hovedstaden. I 2011 gik selve anlægsarbejdet i gang. Cityringen ventes at åbne i løbet af sommeren.

Den nuværende metro havde i 2018 knap 65 mio. passagerer, svarende til en passagervækst på 1,2 mio. passagerer eller 2,5 pct. Når Cityringen er åbnet, forventes antallet af rejser i metroen at være på 122 mio. i 2020.

Se yderligere fakta om Cityringen og de besøgte stationer

Kontakt
Metroselskabets kommunikationsafdeling: presse@m.dk eller M: 72 42 49 01.